dcsimg

Dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego

Ciąża jest stanem, w którym produkty białkowo-tłuszczowe nie powinny podlegać szczególnym ograniczeniom. Bardzo istotne jest spożywanie białka w odpowiedniej ilości, gdyż stanowi materiał budulcowy niezbędny dla prawidłowego rozwoju Twojego dziecka. Ciąża jest stanem, gdzie spożycie białka powinno być znacznie zwiększone. Zaleca się spożywanie 1–1,5 g białka na kilogram Twojej aktualnej masy ciała dziennie.
Białko zwierzęce występuje zawsze w połączeniu z tłuszczem, dlatego wybierając zwierzęce produkty białkowo-tłuszczowe, zwracaj uwagę na proporcje białka w stosunku do tłuszczu. Chude wędliny, mięso zawierają więcej białka niż tłuszczu i są bardziej zalecane.

Dolegliwości żołądkowo–jelitowe
Kobiety ciężarne często nękają nudności, zdarzają się też czasem dolegliwości żołądkowo–jelitowe: wymioty i/lub biegunka. W takiej sytuacji można odstąpić nieco od zalecanej diety. Należy spożywać produkty gotowane i lekkostrawne, takie jak: ryż, pieczywo pszenne, suchary, oraz dbać o wypijanie odpowiedniej ilości płynów – małymi łykami. Jeżeli ze względu na torsje nie masz możliwości przyjmowania płynów i posiłków, najlepszym wyjściem będzie czasowy pobyt w szpitalu. Sytuacja ta dotyczy w szczególności kobiet leczonych insuliną. Podczas hospitalizacji poprzez zastosowanie kroplówek zapewni się odpowiednie nawodnienie, uzupełni niedobory elektrolitów oraz zapewni się odpowiednią ilość kalorii.

Zgaga
Ulgę przynosi spożycie mleka, pamiętaj jednak, że jego ilości są ograniczone w Twojej specjalnej diecie. Poproś lekarza o przepisanie odpowiednich leków, które złagodzą Twoje dolegliwości.

Zaparcia
Możesz wypić szklankę wody na czczo. Śliwki suszone, zwykle zalecane w przypadku takich zaparć, niestety podlegają ograniczeniu w Twojej specjalnej diecie i nie mogą być spożywane na czczo. Poproś lekarza o wskazanie preparatu ziołowego bezpiecznego w ciąży.