dcsimg

Owoce, soki i syropy owocowe

Owoce
Owoce są zdrowe, ale zwierają cukier owocowy – fruktozę, dlatego spożywaj je w ograniczonej ilości (patrz tabela nr 2) . Bardzo dojrzałe owoce (np. banany, śliwki, jabłka, winogrona, morele) zawierają najwięcej cukru – wybieraj owoce mniej dojrzałe. Najlepiej spożywać nieprzetworzone świeże owoce, gdyż zawierają błonnik, który spowalnia wchłanianie cukru. Owoce miksowane, z puszki lub kandyzowane mają wysoki IG – wyeliminuj je z Twojej specjalnej diety.

Tabela nr 2
Porcje owoców zawierające 10 g węglowodanów. Poszczególne porcje owoców można zamieniać między sobą według poniższej tabeli.

Porcje owoców zawierające 10 g węglowodanów Ilość (g) Miara kuchenna*
Agrest 120 1 i 1/2 szklanki
Ananas bez skórki 80 2 plastry
Arbuz ze skórką 120 1 plaster średni
Banan bez skórki 50 1/3 średniego
Brzoskwinia 100 1 średnia
Czarne jagody 100 2/3 szklanki
Czereśnie 80 18 sztuk
Grejpfrut bez skórki 140 1/2 średniego
Gruszka 80 1 mała
Jabłko 100 1 średnie
Jabłko suszone 15 6 małych plasterków
Kiwi 90 1 średnie
Maliny 200 1 i 1/2 szklanki
Mandarynki bez skórki 110 1 średnia
Melon bez skórki 140 1 średnia
Morele 100 2 sztuki
Morele suszone 15 3 sztuki
Pomarańcza bez skórki 110 1 sztuka mała
Porzeczki 160 1 szklanka
Poziomki 170 1 szklanka
Śliwki 100 5 sztuk
Śliwki suszone 15 3 sztuki
Truskawki 200 15 sztuk
Winogrona 60 8 sztuk
Wiśnie 100 26 sztuk

*miary kuchenne podane są w przybliżeniu

Zamiast soków wybieraj świeże owoce, są zdrowsze i nie podnoszą cukru we krwi tak szybko jak soki owocowe.

Soki i syropy owocowe
Dostępne w sprzedaży soki owocowe nawet te bez cukru (tzw. 100%) zawierają cukier prosty – fruktozę pochodzącą z owoców. Soki te mają wpływ na wzrost poziomu cukru we krwi, dlatego nie pij ich bez ograniczeń. W Twojej sytuacji najzdrowszy jest sok przygotowany ze świeżych owoców zawierający błonnik, ale i w tym przypadku kontroluj wypijaną ilość. Jeżeli do danego posiłku masz zalecone zjedzenie owocu, to zamiast owocu możesz wypić sok w ilości o 20 g mniejszej niż podana w tabeli powyżej waga owoców. Średnio będzie to około 100 ml soku, czyli 1/2 szklanki. Aby rozcieńczyć koncentrat soku, dodaj do niego 100 ml wody. Staraj się wybierać soki owocowe o niższym IG np. jabłkowy, grejpfrutowy, pomarańczowy. Unikaj soku z winogron, gruszek lub wieloowocowych – są bardzo słodkie. Do dosładzania np. herbaty nie używaj syropów owocowych, konfitur, miodu.