dcsimg

Podstawowe zasady Twojej specjalnej diety cukrzycowej

Skład diety*
Dieta, którą będziesz stosować, powinna być dobrze zbilansowana i zawierać:
40–50% węglowodanów,
20–30% tłuszczów,
30% białka (1,3 g na kilogram masy ciała*).

Ilość posiłków
Dieta oparta jest na 6–8 posiłkach dziennie.
3 główne posiłki:
I śniadanie, obiad, I kolacja
4 do 5 posiłków uzupełniających (przekąsek):
II śniadanie, (czasem III śniadanie), podwieczorek, II, III kolacja.
Postaraj się przestrzegać zasady "jedz mniej, ale częściej".
Spożywanie posiłków według tej zasady sprzyja zapewnieniu odpowiedniej wartości odżywczej posiłków i utrzymaniu w normie glikemii (cukru we krwi).

Pory spożywania posiłków
Jednym z elementów prawidłowego stosowania diety jest przestrzeganie pór (godzin) spożywania posiłków. Pory posiłków w porozumieniu z lekarzem i dietetykiem mogą być ustalone zgodnie z Twoim rytmem dnia.
I śniadanie spożywaj nie później niż o 8:30. II śniadanie 2–2,5 godziny po pierwszym. Przerwy między posiłkami nie powinny być dłuższe niż maksymalnie 2,5 do 3 godzin, dlatego gdy wcześnie spożywasz
I śniadanie, np. o 7:00, to między II śniadaniem a obiadem zjedz III śniadanie. Jeżeli zamierzasz dłuższy czas spędzić poza domem, zawsze zabierz ze sobą przygotowany posiłek. W razie potrzeby możesz zamienić kolejność posiłków, np. I kolację z obiadem lub obiad z podwieczorkiem itp. Dopuszczalne jest przesunięcie czasowe w spożywaniu posiłku do około 30 minut.

Sposób spożywania posiłków
Spożywając posiłki, nie spiesz się. Posiłek to przyjemność. Im więcej i dłużej gryziesz, tym lepiej, gdyż poziom cukru po posiłku nie będzie gwałtownie wzrastał. Spożywając obiad, możesz zrobić 30 min przerwy między zupą a II daniem.

Jak poradzić sobie z prawidłowym komponowaniem posiłków?
Głównym składnikiem diety są węglowodany złożone, czyli np. pieczywo, ziemniaki, kasze, ryż, makaron. Węglowodany złożone są głównym źródłem energii dla Twojego organizmu, dlatego stanowią podstawę diety. Mają one jednak największy wpływ na zmiany poziomu cukru we krwi. Chcąc zapewnić odpowiednią ilość węglowodanów w każdym posiłku, używaj spożywczej wagi elektronicznej do odważania właściwej porcji produktu. Jeżeli mimo przestrzegania zasad diety Twoje poziomy cukrów mierzone za pomocą glukometru przekraczają zalecane wartości, nie zmniejszaj składu oraz ilości spożywanych posiłków, gdyż może to wpłynąć niekorzystnie na rozwój Twojego dziecka. W takiej sytuacji skontaktuj się jak najszybciej z lekarzem diabetologiem i dietetykiem.

Tabele zamienników
W swojej diecie możesz zamieniać poszczególne porcje węglowodanów zarówno prostych, jak i złożonych. Pamiętaj jednak, iż obowiązuje zasada, że węglowodany proste wymieniamy na inne proste węglowodany (np. owoc na sok), a węglowodany złożone na inne złożone węglowodany (np. chleb na kaszę). Nie wymieniaj produktów z grupy węglowodanów na produkty białkowo-tłuszczowe (np. chleba na wędlinę). Zawarte poniżej tabele pomogą Ci zorientować się, jakie produkty możesz zamieniać.