dcsimg

Warzywa

Warzywa o niskiej zawartości węglowodanów (np. ogórki, kapusta) stanowią doskonałe uzupełnienie Twojego jadłospisu. Możesz je spożywać bez ograniczeń do każdego posiłku, a także pomiędzy posiłkami, jeżeli poczujesz się głodna lub masz na nie ochotę. Surówki złożone z warzyw o niskiej zawartości węglowodanów możesz spożywać dodatkowo do każdego posiłku.

Warzywa o wysokiej zawartości węglowodanów możesz spożywać do wskazanych w diecie posiłków, w postaci jednej porcji zgodnie z tabelą nr 4.

Tabela nr 3
Porcje owoców zawierające 10 g węglowodanów. Poszczególne porcje owoców można zamieniać między sobą według poniższej tabeli.

Produkt Uwagi
Pomidory Niektóre odmiany pomidorów, np. malinowe, zawierają dużo cukru, ogranicz wówczas ich spożywaną ilość
Kalafior Ugotowany bez masła i bułki
Kalarepa Najlepiej surowa, nierozgotowana
Kapusta kiszona, pekińska Niezasmażana (zawiera mąkę i tłuszcz)
Sałata zielona Bez ograniczeń
Pieczarki Świeże, sos pieczarkowy zawiera śmietanę i mąkę
Zielona i bladożółta papryka Czerwona i żółta w ograniczonej
ilości, gdyż zawierają więcej cukru
Ogórek zielony i kiszony, brokuły, rzodkiewka, szczypiorek, boćwina, cebula, cukinia, dynia, rabarbar, seler naciowy, szparagi, szpinak, szczaw, por Bez ograniczeń
Warzywa konserwowe
(w tym oliwki, kapary)
Należy unikać, gdyż zaprawa zawiera cukier, który przechodzi do warzyw

O ile większość odmian pomidorów możesz jeść bez ograniczenia, to w przypadku soku pomidorowego wolno Ci wypić jedną szklankę dziennie.

Najlepiej spożywać marchew jako surówkę lub gryźć w całości. Marchew gotowana, rozdrobniona podnosi cukier we krwi. Krój ją w słupki, paseczki, talarki, kostkę. Nie rozgotowuj. Najlepiej chrup surową marchewkę – jest zdrowsza.

Po ugotowaniu nie ubijaj ziemniaków. Ziemniaki purée, pieczone, frytki i placki ziemniaczane powodują znaczny i długotrwały wzrost cukru we krwi.

Tabela nr 4
Porcje warzyw zawierające 10 g węglowodanów. Poszczególne porcje warzyw można spożywać zamiennie.

Porcje warzyw zawierające 10 g węglowodanów Ilość (g) Miara kuchenna*
Brukselka 200 12 sztuk
Buraki 140 1 średni
Bób 120 3/4 szklanki
Chrzan korzeń 100 1 sztuka
Ćwikła 100 3 łyżki
Fasola biała sucha 20 10 sztuk
Fasola szparagowa 150 3 łyżki
Groszek świeży 100 1/2 szklanki
Groszek konserwowy 100 1/2 szklanki
Kapusta biała 200 1/5 główki średniej
Kapusta czerwona 200 1/3 główki małej
Kapusta włoska 200 1/5 główki średniej
Kukurydza świeża 50 1/2 kolby
Kukurydza konserwowa 50 3 łyżki
Marchew 200 2 średnie sztuki
Marchew z groszkiem mrożona 150 1 i 1/2 szklanki
Pietruszka korzeń 200 2 średnie sztuki
Seler 250 1 średni
Soczewica, nasiona suche 200 1 i 1/2 łyżki
Soja, nasiona suche 60 4 łyżki
Ziemniaki 60 1 średni

*miary kuchenne podane są w przybliżeniu