dcsimg

Zachcianki ciężarnej – jak sobie poradzić?

Twoja specjalna dieta nie może być dla Ciebie uciążliwa, dlatego w rozsądny sposób możesz niektóre produkty stosować zamiennie zgodnie z tabelą porcji. "Zachcianek" nie możesz spożywać o dowolnej porze dnia.

Jeżeli masz ochotę na:

Ciasto, najlepiej wybrać drożdżowe bez kruszonki i polewy lukrowej. Możesz raz na kilka dni zjeść 1 kromkę z bułki drożdżowej lub pół drożdżówki zamiast podwieczorku albo na ostatnią kolację zamiast pieczywa.

Czekoladę, raz na kilka dni możesz zjeść między posiłkami 2 kwadraciki 70% czekolady (gorzka).

Herbatniki, krakersy, zamiast 25 g pieczywa razowego możesz zjeść 3 sztuki.

Lody, raz na kilka dni, zamiast II śniadania lub podwieczorku. Wybieraj 1 gałkę lodów o obniżonej zawartości cukru np.: sorbet, bez cukrowego wafelka.

Paluszki słone, zamiast 25 g pieczywa razowego możesz zjeść 10 słonych paluszków.

Kawa, jeżeli pijesz z mlekiem, to dopiero po drugim śniadaniu, dodaj maksymalnie 2 łyżki 2% mleka.

Alkohol. W ciąży zabronione jest picie napojów alkoholowych.

Kisiel. Zamiast 25 g pieczywa możesz spożyć kisiel bez cukru – 1 szklankę kisielu po ugotowaniu.

Groszek ptysiowy jest bardzo kaloryczny, zawiera oprócz węglowodanów dużą ilość tłuszczu, dlatego do jednej porcji zupy nie dodawaj więcej niż 10 g – około 3 stołowych łyżek.

Ser typu fromage jest bardzo tłusty i dlatego możesz go spożywać do posmarowania pieczywa zamiast masła.

Przepis na muesli. Nie kupuj gotowych muesli, unikaj płatków kukurydzianych – te produkty zawierają cukier. Najlepiej stwórz własną kompozycję z płatków owsianych, jęczmiennych, otrąb, do porcji płatków możesz dodać orzechy włoskie lub orzechy laskowe albo migdały.

Przepis na zupę mleczną. Zupę mleczną najlepiej przygotuj z płatków owsianych lub płatków jęczmiennych i otrąb. Unikaj kaszy manny i kukurydzianej. Zalej gorącą wodą 15 g płatków lub otrąb (1 i 1/2 łyżki) i poczekaj, aż napęcznieją – nie gotuj. Następnie dodaj 1/2 szklanki mleka (100 ml)i wymieszaj. Tak przyrządzona zupa ma znacznie mniejszy wpływ na wzrost glikemii niż zupa mleczna przygotowana w sposób tradycyjny.

Mięso. Możesz też upiec sama schab lub filet z indyka i w plastrach na zimno spożyć z chlebem.

Mięso i ryby gotowane w wodzie lub na parze oraz pieczone w piekarniku są zdrowe i mniej kaloryczne od smażonych na tłuszczu. Unikaj mięs i ryb panierowanych, najlepiej przygotować je w "rękawie foliowym". Możesz spożywać mięsa i ryby duszone i grillowane.

Sosy. Najbardziej zalecany jest sos ze świeżych pomidorów, do którego zamiast śmietany dodawaj 2 łyżki jogurtu naturalnego lub kefiru oraz przyprawy.

Zupy. Zupy gotuj na wywarze mięsnym z warzywami, nie dodawaj zasmażki, możesz zabielić kwaśną zupę jogurtem naturalnym. Do 1 porcji obiadowej (patrz tabela poniżej) można dodać:

Tabela nr 15

Dodatki do zup przed ugotowaniem po ugotowaniu
gramy miara
kuchenna
gramy miara
kuchenna
Kasza jęczmienna 15 1 i 1/2 łyżki
stołowej
45 3 łyżki
stołowe
Kasza manna 15 1 i 1/2 łyżki
stołowej
45 3 łyżki
stołowe
Ryż 15 1 i 1/2 łyżki
stołowej
45 3 łyżki
stołowe
Ziemniaki 60 1 średni 60 1 średni

*miary kuchenne podane są w przybliżeniu

Tabela nr 16

Porcja obiadowa zupy ml Miara kuchenna*
Fasolowa 200 1 łyżka wazowa
Jarzynowa 300 1 i 1/2 łyżki wazowej
Kapuśniak 300 1 i 1/2 łyżki wazowej
Krupnik 300 1 i 1/2 łyżki wazowej
Ogórkowa 300 1 i 1/2 łyżki wazowej
Pomidorowa 300 1 i 1/2 łyżki wazowej
Rosół 200 1 łyżka wazowa
Szczawiowa 300 1 i 1/2 łyżki wazowej
Żurek 150 3/4 łyżki wazowej

*miary kuchenne podane są w przybliżeniu

Pamiętaj, że ryż i makaron gotujemy osobno na półtwardo (al dente), a następnie dodajemy do zupy.